Wat valt er morgen te kiezen?

Door Cio op dinsdag 11 september 2012 02:36 - Reacties (20)
Categorie: Politiek, Views: 6.581

Edit: Een medestudent wees me op coalitiechecker.nl/, die het rekenwerk overneemt en een verzameling uitspraken weergeeft, evenals stemwijzer stellingen. Niet foutloos of volledig, maar een stuk sneller dan zelf rekenen en vergelijken! Onderstaande blijft grotendeels waar, afgezien van zetelaantallen.

Weinig opinie en veel rekenwerk, ik hoop dat het helpt.

Morgen Afgelopen woensdag verkiezingen voor de 2e kamer, maar de verdeling in de 1e kamer staat tot 2015 vast en daar is ook een meerderheid nodig! Hier een lijstje van mogelijke* coalities, om je te helpen kiezen. Conclusie onderaan. Als je maar wel gaat stemmen ;)

PvdA-VVD-CDA (~83)
PvdA-VVD-D66-GroenLinks (~86)
PvdA-VVD-D66-50plus-PvdDieren (~87)
PvdA-SP-PVV-SGP-50plus (~79)
PvdA-CDA-ChristenUnie-SP-GroenLinks (~78)
PvdA-VVD-50plus-ChristenUnie (~76/~77)
PvdA-CDA-D66-GroenLinks-ChristenUnie-PvdDieren (~72, onwaarschijnlijk)

De VVD komt zonder PvdA niet aan een meerderheid in de 2e kamer volgens de peilingen, maar mocht er een wonder gebeuren...

VVD-CDA-D66-GroenLinks-ChristenUnie-PvdDieren (~72, onwaarschijnlijk)
VVD-CDA-ChristenUnie-SGP-50plus (~60)
VVD-PVV-SGP-ChristenUnie-50plus (~60)

*Een coalitie (met of zonder 'gedogen') moet 38 zetels in de 1e kamer hebben en 76 in de 2e kamer krijgen. CDA & D66 sluiten PVV praktisch gezien uit. D66 wil geen links blok aan de macht helpen. SP met VVD is onhaalbaar, D66 of GL met SGP ook. Zetelaantallen achter combinaties via de peilingwijzer

Mijn conclusie: dit gaat helemaal niet meer om VVD of PvdA, maar om D66(+GL) en CDA(+ klein rechts). SP en PVV spelen amper een rol, tenzij SP met de christelijke partijen kan samenwerken. De VVD lijkt alleen via de 'Kunduz' coalitie + PvdD zonder PvdA te kunnen regeren, iets waar geen van deze partijen echt zin in heeft.

Kan je nog steeds niet kiezen? Gebruik de vele stemwijzers! Milieu, digitale samenleving of gewoon algemeen, de meeste staan hier.

Volgende: Mijn glas is halfvol. 04-'12 Mijn glas is halfvol.

Reacties


Door Tweakers user sypie, dinsdag 11 september 2012 06:48

Is het al donderdag?

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 11 september 2012 07:43

ik zat gisteravond, wat stemt nederland te kijken, alexander de kijker nog eens duidelijk en met niet mis te verstaane woorden uitlegde hoe belachelijk de huidige verkiezingsstrijd is.

en ik moest daarbij direct denken aan het volgende voorbeeld: 2 kleine kinderen die om het harts roepen dat de ander stom is en zich nooit wast, hoofdluis heeft etc, maar dat ze in hun worsteling met elkaar, elkaar in de bosjes duwen, met modder gooien en op de vuistgaan nu eigenlijk allebei stinken dat die luizen allang zijn over gesprongen en zich op beide koppies een goed thuis gevonden... kortom beiden spreken de waarheid over de ander, maar insinueren daarbij iets over zichzelf dat gewoon niet klopt. ... maar goed ik dwaal een beetje af.

hij gaf dus aan hoe belachelijk dat kemphanen gedoe is terwijl ze nu nog roepen coalities niet te willen vormen, (rutte en samson willen geen paars) cda wil geen links blok, maar ook geen wilders, en voor d66 gaat diezelfde vlieger op,

maar ik snap de vvd ook wel, terwijl zei hun nek uitstaken bij het lente accord gaf de pvda niet thuis.. en hoewel samson een briliant politicus is, neem ik hem DAT behoorlijk kwalijk..

maar nu het morgen zover is, kan ik maar 1 ding zeggen, stem niet te veel op alternatieve partijtjes, van die uit de kluiten gewassen grappen als partij voor de mens, lijst brinkman of op rita (als ze mee doet), ja zelfs de PPNL heeft 'het' niet, begrijp me niet verkeerd ik steun hun ideeŽn van harte maar laat ze eerst eens op zoek gaan naar een lobbie binnen bestaande partijen voordat ze de kamer zetels gaan bezetten met een one issue iets..

dat verwijt ik oa ook de partij voor de dieren, en 50+ die beiden vooral tegen dingen zijn en zelden voor...

en laat vooral het fraude plegende mafia gedoe rond wilders op zouten, hun nederlandse stennismakerij betalen via subsidies bedoelt voor hun euro parlements leden, en dan ook nog eens kloten met cijfertjes om zo vermoedelijk prive vrienden met een spook bedrijfje flink te spekken.. (zie ook http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1287222 )

voor alle mensen die progressieve oplossing zoeken hou er dan rekening mee dat wanneer paars er komt, het nuttig zou zijn dat een partij als d66 genoeg zetels heeft om die 2 vechtersbaasjes uit elkaar te houden...

...ook dat heet strategisch stemmen...

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 september 2012 07:44]


Door Tweakers user coyote1980, dinsdag 11 september 2012 08:27

i-chat schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 07:43:

maar ik snap de vvd ook wel, terwijl zei hun nek uitstaken bij het lente accord gaf de pvda niet thuis.. en hoewel samson een briliant politicus is, neem ik hem DAT behoorlijk kwalijk..
Ik geloof weinig tot niets van de opmerking van Samsom dat hij 'enkel bij het kruisje mocht tekenen'. Dan had hij een minder afwachtende houding aan moeten nemen en proberen wat PvdA invloed in het akkoord in te brengen. Zoals ik het begreep heeft de PvdA gewoon een afwachtende houding aangenomen, en toen ze zagen wat er als akkoord lag vonden ze het partijbelang (en misschien zelfs wel de angst dat Samsom beschadigd kon raken) zwaarder wegen dan het landsbelang.

Als we in de komende jaren meer van dat soort grapjes van de PvdA gaan krijgen lijkt me dat dat Nederland geen goed doet, en uiteindelijk zelfs de PvdA niet.

Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 11 september 2012 09:52

PvdA-CDA-ChristenUnie-SP-GroenLinks (~78) brrrr ik kreeg hier even hele nare rillingen door

Waarom zou VVD + D66 + Pvda niet kunnen? Volgens de AD/peilingen hebben die 81 zetels.
Zelf hoop ik dat de PP ook tenminste 1 zeteltje binnen weet te halen en wellicht dat ze ergens kunnen aansluiten zoals nu vaak bijv de CU/SGP ook doet.

Door Tweakers user Airdack, dinsdag 11 september 2012 09:54

Als je maar wel gaat stemmen ;)
dat roept iedereen altijd, maar het is toch een stemrecht en niet een stemplicht? ;)

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 11 september 2012 10:03

Airdack schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:54:
[...]
dat roept iedereen altijd, maar het is toch een stemrecht en niet een stemplicht? ;)
er zijn landen om ons heen die wel degelijke een stemplicht hebben, en ik vind dat nederland dat eigenlijk ook best zou mogen invoeren... het is toch van de zotte dat er mensen zijn die het geen zak interesseert, of stalin, hitler, berlousconie hier aan de macht komt. of dat het gewoon een man is die WEL het beste voor heeft met ons land...

zulke mensen die wegkijken als er moeilijke keuze gemaakt worden die anderen het leven verziekt maar direct gaan schelden als het hun begint te raken, die zou je toch met kop en kont over de grens moeten smijten?

nederland is een vrij land, gebaseerd op normen en waarden die we met z'n allen moeten dragen, en met giga veel bloed betaald, niet gaan stemmen is een SCHANDE, - wel lekker genieten van alle vrijheden en moeie regeltjes, maar niet de moeite nemen om een bestuur te kiezen dat ons land in stand moet houden...
coyote1980 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:27:
[...]
Ik geloof weinig tot niets van de opmerking van Samsom dat hij 'enkel bij het kruisje mocht tekenen'. Dan had hij een minder afwachtende houding aan moeten nemen en proberen wat PvdA invloed in het akkoord in te brengen. Zoals ik het begreep heeft de PvdA gewoon een afwachtende houding aangenomen, en toen ze zagen wat er als akkoord lag vonden ze het partijbelang (en misschien zelfs wel de angst dat Samsom beschadigd kon raken) zwaarder wegen dan het landsbelang.

Als we in de komende jaren meer van dat soort grapjes van de PvdA gaan krijgen lijkt me dat dat Nederland geen goed doet, en uiteindelijk zelfs de PvdA niet.
dat zeg ik toch ook... - aan de andere kant, een minister president die niet boven een figuur als wilders uit kan stappen en als kleuterklasser "doe zelluf is normaal joh" door de 2e kamer schalmt doet mij ook m'n neus ophalen, we hebben nederland een kabinet nodig die rekening houd met het feit dat er gezinnen in nederland zijn die letterlijk geen 10tje in de maand meer kunnen missen, sterker nog dat er mensen zijn die structureel meer dan een tientje per maand tekort komen,

aan de andere kant zie je dat mensen roepen dat ze dan maar een extra baan moete nemen, of uberhaupt moeten gaan werken, maar op het moment dat er geen werk is, is dat niet aan de orde, of beter gezegd er is misschien wel werk, maar niemand wil of kan ze hebben. en 55+'ers moeten (fulltime) blijven werken zodat jongeren nog moeilijker aan een baan komen, je zou bijna zeggen dat de pensioenleeftijd juist omlaag moet om jongeren kans te geven op goede banen, en stabiele inkomens, geld om een gezin te starten of een huis te kopen. en oudere pas 'dwingen' door te werken zodra de jongeren op zijn en er nog steeds werk te doen is...

van de vvd geloof ik iig nooit dat ze tot het creŽren van werkgelegenheid in staat is, "zoek het maar lekker zelf uit, honger doet je vanzelf werk vinden, en anders ga je toch lekker dood"
er is zoveel mis in ons land, en er zijn zoveel moeilijke beslissingen te nemen, en het is zo makkelijk om daar tegen te ageren omdat het NU even pijn doet. dat ik er zelfs op de midden-lange termen (tot 2030) niet meer in geloof... nederland en de schouders eronder zie ik niet meer gebeuren.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 september 2012 10:11]


Door Tweakers user Toad, dinsdag 11 september 2012 10:07

"De VVD komt zonder PvdA niet aan een meerderheid in de 2e kamer volgens de peilingen, maar mocht er een wonder gebeuren..."

Beter is:

"De VVD komt zonder PvdA niet aan een meerderheid in de 2e kamer volgens de peilingen, maar mocht er een RAMP gebeuren..."

:)

Door Tweakers user Rob, dinsdag 11 september 2012 10:15

De iPhone5 is te kiezen en een kleine iPad, waarschijnlijk iOS6
Wat een keuzes!!

Door Tweakers user Afvalzak, dinsdag 11 september 2012 10:36

i-chat schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:03:
[...]


er zijn landen om ons heen die wel degelijke een stemplicht hebben, en ik vind dat nederland dat eigenlijk ook best zou mogen invoeren... het is toch van de zotte dat er mensen zijn die het geen zak interesseert, of stalin, hitler, berlousconie hier aan de macht komt. of dat het gewoon een man is die WEL het beste voor heeft met ons land...

zulke mensen die wegkijken als er moeilijke keuze gemaakt worden die anderen het leven verziekt maar direct gaan schelden als het hun begint te raken, die zou je toch met kop en kont over de grens moeten smijten?

nederland is een vrij land, gebaseerd op normen en waarden die we met z'n allen moeten dragen, en met giga veel bloed betaald, niet gaan stemmen is een SCHANDE, - wel lekker genieten van alle vrijheden en moeie regeltjes, maar niet de moeite nemen om een bestuur te kiezen dat ons land in stand moet houden...


[...]
Ik zou juist blij zijn als sommige mensen niet zouden mogen stemmen. ;)

Er zijn nou eenmaal veel mensen wie de politiek niets doet, dat is ook niet wonderlijk want het is kunst om een omschrijving voor een probleem/oplossing zo te maken dat een normaal persoon het niet meer snapt.

Daarnaast zijn er tal van beloftes gemaakt die nooit nagekomen zijn(of gaan worden) waardoor veel van die mensen er gewoon geen vertrouwen meer in hebben.
In mijn omgeving stemt (bijna) iedereen zover ik weet maar dat wil niet zeggen dat er altijd even goed nagedacht wordt over de stem.

Door Tweakers user Airdack, dinsdag 11 september 2012 11:07

Wat afvalzak zegt is precies mijn punt, ze kunnen in verkiezingstijd roepen wat ze willen maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat er daarna vervolgens niets meer mee gedaan wordt ... of erger nog, dat er juist iets anders gedaan wordt dan wat er beloofd is?

Daarnaast komt uit de stemwijzer ook dat de partij die het best bij mij zou passen 16 punten heeft waar ik het niet mee eens ben (van de 30!). Waarom zou ik op een partij stemmen waar ik het geeneens voor 50% mee eens kan zijn?

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 september 2012 11:08]


Door Tweakers user Jeroenneman, dinsdag 11 september 2012 11:17

De CU in de coalitie? Bwaha, zijn dat niet de mensen van "je wordt niet zwanger bij verkrachting"?

Als die gasten nog iets te zeggen mogen hebben is er echt iets mis in dit land.
Als ik al iets zou gaan stemmen zou het PvdA zijn. De VVD wil alleen maar geld weghalen bij de mensen, om dit dan later via allerlei omwegen weer terug te geven(waarbij natuurlijk 90% plots is verdwenen).

Ook de website van de VVD is zon brol. Bij elk standpunt 2 regeltjes tekst.
De PvdA geeft gewoon goede uitleg bij de standpunten, vooral voor studenten en OV. (En die aardige marketingmensen delen ook nog eens rozen uit! ;) )

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 11 september 2012 11:38

Daarnaast zijn er tal van beloftes gemaakt die nooit nagekomen zijn(of gaan worden) waardoor veel van die mensen er gewoon geen vertrouwen meer in hebben.
In mijn omgeving stemt (bijna) iedereen zover ik weet maar dat wil niet zeggen dat er altijd even goed nagedacht wordt over de stem.
... daar kun je mensen aan houden, en het feit dat wij in nederland middels een handtekeningen actie kunnen dwingen dat er naar bepaalde zaken word gekeken zegt alvast 1 ding, laten we dat soort acties ook eens wat vaker doen als we het over dingen niet eens zijn in plaats van alleen wanneer het over een mauro gaat... want hoe lullig ook, dat is natuurlijk geen staatsbelang

simpel al door het feit dat mensen niet gaan stemmen omdat ze er toch niet meer in geloven (of dit roepen om vooral zelf geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen).... zorgt ervoor dat nederlands is uitgeleverd aan zijn excessen ... omdat ze een hekel hebben aan hun marokaanse buren, omdat ze bang zijn dat ze de hypotheek op hun, van de bank gehuurde, mega villa niet meer kunnen aftrekken van de belasting zodat ze ineens toch in de 60% schijf komen... of omdat bijstandstrekkers in rotterdam het vertikken om in de kassen te gaan werken, en nu bang zijn dat er een einde komt aan hun luizenleventje...

natuurlijk ben ik het met je eens dat sommige (en in mijn optiek vooral alle pvv stemmers) mensen misschien liever eerst eens beter na leren denken voor stemrecht krijgen, maar is dat niet ook een deel de taak van ons zelf, om tijdens de opvoeding ook dat belang er bij onze kinderen in te prenten, dat het belangrijk is om sociaal te zijn, maar ook om je mening te durven en kunnen geven als je het er niet mee eens bent of juist wel (en hoe je dat dan het meest contructief kunt doen)...

Door Tweakers user Cio, dinsdag 11 september 2012 11:40

@Sypie, nee. 1e kamer staat vast, er is weinig mogelijk.

@i-chat, inderdaad bepalen D66 of CDA straks in grote mate wat er mogelijk is. Dat lente akkoord was al 95% door D66/GL/CU + Jan-Kees de Jager in elkaar gezet voor een VVDer het zag begrijp ik. Weinig risico voor de VVD (beter ging het niet worden), niets te halen voor PvdA op de korte termijn. Er was al een meerderheid, waarom dan nog moeilijk doen?

@thewizard2006, VVD+D66+PvdA kan, maar staat in een andere volgorde in het lijstje. Maar "aansluiten" gebeurt eigelijk niet zo vaak. Zeker niet hier, omdat nieuwe partijen (m.u.v. 50plus) geen zetels in de 1e kamer hebben.

@Rob, er is wel degelijk keuze, maar niet de keuzes die je voorgeschoteld worden.

@afvalzak, helaas kunnen we mensen niet verplichten na te denken. Afvangen met beperkingen in het kiessysteem is vrijwel onmogelijk, een registratieplicht bijvoorbeeld kost geld maar haalt weinig uit (zie V.S.).

@Airdack, ze roepen wat "de kiezer" wil. Helaas heeft de kiezer zelden een reŽel idee over de effecten van hun wensen. Blanco stemmen kan altijd, mocht er na onderzoek echt niemand zijn die jouw standpunten vertegenwoordigd. Of je word lid van een politieke partij. Zat opties beter dan boos worden!

@Jeroenneman, nee, dat zijn niet die mensen. Ook heeft de VVD gewoon een volledig partijprogramma. Ik vind de PvdA uitleg voor studenten juist erg misleidend over komen. Gelukkig mag iedereen een eigen keus maken.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 september 2012 12:04]


Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 11 september 2012 11:47

[quote]Jeroenneman schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:17:
De CU in de coalitie? Bwaha, zijn dat niet de mensen van "je wordt niet zwanger bij verkrachting"?

Nee dat is de SGP
Als die gasten nog iets te zeggen mogen hebben is er echt iets mis in dit land.
Als ik al iets zou gaan stemmen zou het PvdA zijn. De VVD wil alleen maar geld weghalen bij de mensen, om dit dan later via allerlei omwegen weer terug te geven(waarbij natuurlijk 90% plots is verdwenen).
prima onderbouwing en totaal niet beredeneerd vanuit de onderbuik....
Ook de website van de VVD is zon brol. Bij elk standpunt 2 regeltjes tekst.
De PvdA geeft gewoon goede uitleg bij de standpunten, vooral voor studenten en OV. (En die aardige marketingmensen delen ook nog eens rozen uit! ;) )
Je zou ook gewoon naar het programma kunnen kijken ipv je te laten leiden door een mooie website.....
Dat er trouwens een heel verhaal staat ipv 2 regels maakt het niet gelijk beter of realiseerbaar
i-chat schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:38:
natuurlijk ben ik het met je eens dat sommige (en in mijn optiek vooral alle pvv stemmers) mensen misschien liever eerst eens beter na leren denken voor stemrecht krijgen,
misschien moet je eens bij jezelf nagaan of je zelf wel moet stemmen als je zulke boute uitspraken gaat doen (en nee, ik stem niet op de pvv)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 september 2012 11:54]


Door Tweakers user Ahrnuld, dinsdag 11 september 2012 11:50

Goed, ik ga dus naar de stemwijzer, en kom erachter dat ik bij bijna elke stelling 'geen van beide' in kan vullen. Ik wil helemaal niet dat de overheid zich met dit soort idiote zaken bezig houdt. Resultaat > SGP of LibDem. Nee bedankt. Bij kieskompas kom ik op de PVV uit, terwijl iedereen ondertussen kan weten dat het partijprogramma voor de PVV hoofdzakelijk uit leugens bestaat en Wilders onbetrouwbaar is.

Als je wilt stemmen op een partij die de komende 4 jaar maatschappelijk zo min mogelijk wil veranderen en alleen de begroting een beetje netjes wil houden is er niets te kiezen.

Daar komt nog eens bij dat de stellingen veel te kort door de bocht zijn en dus geen rekening houden met allerlei beleidsnuances die voor individuele Nederlanders een wereld van verschil kunnen maken.

Ik stem blanco.

Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 11 september 2012 11:56

Net alsof het uberhaupt mogelijk is dat je het met alle standpunten eens bent :S Kies gewoon de gene waar jij je het meeste in kan vinden.

Door Tweakers user Ahrnuld, dinsdag 11 september 2012 11:57

Die is er dus niet omdat geen enkele partij standpunten heeft waar ik het mee eens ben, en alle partijen standpunten hebben waar ik het niet mee eens ben.

Misschien kan je niet zo kort door de bocht gaan met de typische dooddoener?

Door Tweakers user __fred__, dinsdag 11 september 2012 12:13

Ik zou me paars III nog wel voor kunnen stellen met een minderheid in de eerste kamer. Het zal minder vaak gebeuren dat in de eerste kamer op politieke gronden wetgeving wordt afgeschoten en er zijn altijd wel gelegenheidsmeerderheden te kiezen. Ze hebben maar 3 zetels nodig voor een besluit.

Bijvoorbeeld groen links in de eerste kamer inzake vrouwen/homo-emancipatie en/of de verruiming van de winkeltijdenwet, mocht dat nog langskomen.

Door Tweakers user Cio, dinsdag 11 september 2012 12:26

@__fred__
Helaas is de 1e kamer steeds meer een partijpolitiek spelletje, maar inderdaad zijn sommige van deze combinaties logischer in gedoogconstructies (danwel 1e, danwel 2e kamer). 3 jaar is lang, dus ze zijn wel iets minder waarschijnlijk dan via CDA, of D66 met harde gedoogafspraken (GL, PvdD, 50plus, CU) op alle terreinen.

@ BerendBoon, blanco stemmen veroorzaakt indirect dat kleine partijen meer kans maken (iets met de kiesdeler) dus er valt wat voor te zeggen. Het heeft in theorie nog altijd meer effect dan niet stemmen.

Door Tweakers user thewizard2006, dinsdag 11 september 2012 15:10

BerendBoon schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:57:
Die is er dus niet omdat geen enkele partij standpunten heeft waar ik het mee eens ben, en alle partijen standpunten hebben waar ik het niet mee eens ben.

Misschien kan je niet zo kort door de bocht gaan met de typische dooddoener?
wacht even.... jij stemt blanco en zegt tegen mij dat ik kort door de bocht ga? ooookeeeedan.

Reageren is niet meer mogelijk